هبة السواح - سندريلا سيكريت


هبة السواح - سندريلا سيكريت 

استطاعت السواح أن تؤلف قصة واقعية من أسطورة سندريلا، تعيشها كل بنت وامرأة في الوقت الراهن، وتمكنت أن توصل معلومات قيمة ومهمة للغاية في شكل مادة علمية، كما وجهت نصائح وحلول للمشكلات بمنتهى المكر وخفة الروح.

ونجحت السواح: في خلق جوًا للحوار بينها وبين من توجه له الكتاب، حتى يشعر القارئ بكمية هائلة من الطاقة الإيجابية، وقدمت الكاتبة أربع حقائق يمر بها الإنسان في الحياة وهي: «الحياة اختبارات، الحياة أكبر منك، الحياة ديزني لاند، الحياة محتاجة مرونة، الحياة قصيرة». 

أغلبنا اتربى على قصص وأساطير سندريلا والأميرات.. واتزرع فينا بشكل ما إن الحياة السعيدة أو الـ Happily Ever After هتحصل لما مشاكلنا تنتهي بمعجزة.. ونلاقي الأمير الجامد اللي نقع في غرامه.. ونتجوز ونعيش عيشة فل.. وتوتة توتة خلصت الحدوتة! كل ده كلام جميل كلام معقول ماقدرش أقول حاجة عنه.. لكن للأسف مالوش أي علاقة بالواقع!

الواقع إن سر العيشة الفل هو السؤال اللي حيّر الملايين.. السؤال اللي هنجاوب عليه من خلال صفحات الكتاب.. السؤال اللي لو معندكيش إجابة عليه يبقى إنتي غالبًا ماشية في مسار غلط عشان توصلي مكان انتي مش عايزه تروحيه.. يبقى انتي عايشة زي ما المجتمع بيقولك وخلاص.. بتدوري على السعادة والنجاح في حدود القالب اللي مجتمعك حطك فيه، سواء كان اسمه كليات القمة أو العربية الشيك أو الجوازة اللي "شكلها" حلو وخلاص.. مشدودة بين اللي بيقولك إنك دورك في الحياة إنك تتجوزي وتخلفي وبس.. وبين اللي بيقولك اتمردي على الرجالة كلها بلا وجع دماغ! إيه هو بقى سر العيشة الفل؟ موضوع مش للبنات بس!.

هام جدا

السادة قراء، وكتاب موقع ورقة - war2h الكرام

خلال أيام يتعرض موقع ورقة للتوقف نظرا لحلول موعد {التجديد السنوي للدومين سيرفر} الخاص بالموقع.

لذلك نطلب من محبي موقع ورقة ومتابعيه قراء وكتاب، بالمساهمة الرمزية لضمان استمرارية دعم الموقع للكتاب الشباب وخدماته المختلفة والمجانية.

للمساهمة من خلال

- فودافون كاش: 01065704571
- اورانج موني: 01277756120

للاستعلام عن الوسائل الأخرى المتاحة

يرجي مراسلتنا عبر واتس اب على اى رقم من الارقام عاليه